Master classes
Jeg afholder master classes i hele landet – og især for musicallinjer, talentskoler og musikskoler med MGK elever.
En master class kan tilrettelægges helt efter, hvad I gerne vil have. Som regel indeholder den dog en lettere opvarmning af krop og stemme med beskrivelse af, hvorfor man laver de pågældende øvelser, og hvad de skal gøre godt for. Derefter nogle effektive sangøvelser, som smidiggør, strækker og styrker stemmen. Og så min. 20 minutters undervisning pr. elev med sange fra musicals.
Jeg har bl.a. holdt master classes på Den Danske Scenekunstskole / Musicalakademiet (Fredericia), MusicalTalentSkolen (Nyborg), TalentTræf (Næstved), Musical Talentlinien (Musik- og Billedskolen, Varde).
Jesper Nielsen, tidl. leder af MusicalTalentSkolen i Nyborg:
“Lise Nees er en af de undervisere vi altid vender tilbage til på MusicalTalentSkolen, Nyborg. Lise er fagligt meget dygtig, men hvad måske er endnu vigtigere, når man arbejder med unge mennesker, så er Lise god til at se dem.
Lise er dygtig til at lægge indsatsen lige der, hvor hver enkelt elev er. For nogle handler det om teknik, for andre om fortolkning, og Lise rammer dem alle.
Alle vores elever går altid fra undervisningen med en oplevelse af, at de har knækket en ny kode og rykket sig som sangere, og derfor bliver vi ved med at vende tilbage til Lise.”
Udtalelser fra elever ved MusicalTalentSkolen i Nyborg
“Det var en kæmpe oplevelse at have hende på besøg. Hun gav mange råd og tips til hvordan man bliver bedre til at bruge sin sang.”
“Det var super trygt at synge med Lise og lige så lærerigt at se hende undervise andre. Hun fik virkelig rykket folk med sine metoder!”
“Jeg synes det var en mega god dag, hendes metoder var ikke andet end fantastiske og man lærte enormt meget!”
“Jeg fik utrolig meget ud af dagen. Bare det at se de andre, og derved selv blive opmærksom på lignende var fantastisk. Hvad der var endnu federe var, at Lise formåede at få mig til at rigtig finde støtten, og bruge den!”
“Lise skabte et trygt og produktivt arbejdsrum, hvor der var plads til alle, og hvor man følte sig set og hørt. Jeg fandt frem til en lyd og en støtte jeg ikke har prøvet før – og hvor er jeg blevet vild med at puste bobler!”
“Jeg kunne virkelig mærke en forskel og har fundet et helt andet ”rum” i min stemme nu, en helt anden kontrol. Det var ret sindssygt! Så jeg skriver bare for at sige oprigtigt tak. Det har været en fornøjelse.”
Udtalelser fra elever efter Master class i sange af Sondheim
“Tak for i går. Det var en fornøjelse. Du bad os skrive et par ord om vores oplevelse med workshoppen, så de kommer her: Det er første gang jeg har arbejdet med sange med så stort et fokus på musikken bag, og komponistens røde tråd gennem materialet. Det var fedt! Det gav en anden bevidsthed og et fokus i vores arbejde. Især fordi du virker enormt velforberedt og passioneret, og det smitter af. Fx de steder hvor du brugte to sekunder på lige at undersøge musikkens udvikling og betydning for karakteren. Det var lækkert.
Synes samtidig, at det var godt i master class-form, da vi som elever kunne relatere og sammenligne vores materiale, og opdage at vi jo har mødt mange af de samme udfordringer i forbindelse med Sondheim. Og med en åben tilgang, der lagde op til mere selvstændigt arbejde fremadrettet.
Synes helt klart at unge mennesker, især indenfor vores fag, bør præsenteres for Sondheims musik. Ingen tvivl. Havde vi haft mere tid (som man jo altid ønsker sig) kunne det have været fedt med en introduktion til fx et stykke musik, hvori man teknisk kunne analysere på de musikalske kendetegn, som så senere kunne benyttes under de individuelle sessioner. Du ved, et lynkursus i Sondheims kendetegn, ’for dummies’. Tak for en skøn aften”.
Helena Hollænder
“Mange tak for dejlig work-shop igår. Her kommer lige nogle tanker mht. Sondheim:
Jeg kom egentlig bare klar på at lære, så jeg fik en kæmpe øjenåbner for hvad Sondheim er for en størrelse og hvad han kan musikalsk og tekst-mæssigt.
Jeg synes, at det var SÅ spændende at få lov til at give mig i kast med sådan en udførende sang – det giver kun mere blod på tanden til at øve endnu mere. Han er jo en yderst unik komponist idet sang og musik, går hånd i hånd – Dette var udfordrende, idet begge dele skulle flettes ind i ens arbejde med dramatikken i ens sang.
Jeg fik øjnene op for at Sondheim kræver et højt niveau for at få alle musikalske aspekter med.
Du var som altid en fantastisk underviser, som taler lige fra hjertet. Det, og få lov til at se de andre var en særlig oplevelse i sig selv. Personligt synes jeg at det giver så meget at få lov til at se andre arbejde med deres materiale”.
Minna