Min livshistorie

Min barndom

Jeg kom til verden en januardag i 60´erne. Mine forældre var selvstændige erhvervsdrivende og havde ”Nees Bogtryk” i Odense; et lille bogtrykkeri med speciale i tryksager til restauranter.

Min mor, Inger, var en meget dygtig og anerkendt operationssygeplejerske ved Odense Sygehus, men hun forlod sin gerning, da jeg blev født, for at blive medhjælpende hustru i firmaet. Hun kom fra fattige husmandskår på landet, men besluttede efter sin realeksamen, at hun ville være sygeplejerske på trods af, at det ikke ”lå i kortene”. Hendes ”drive” for at nå sit mål og gøre en forskel har været en stor inspiration for mig.

Min far, Børge, var udlært typograf. Hans far var bødkermester i Bogense, og han kom således fra meget velhavende kår. Udover at være meget nidkær med sit arbejde var han en stor film- og cirkusentusiast og meget glad for musik. Han lærte aldrig selv at spille noget instrument, men sang og fløjtede gerne med på sange i radioen.

Jeg begyndte allerede som 3-årig at gå til dans, men mine forældrene besluttede imidlertid, at jeg skulle stoppe, da jeg var 10 år, fordi jeg ikke kunne få en dreng som dansepartner. De grundlæggende dansetrin blev altså indøvet tidligt, og det skulle jeg senere få brug for.

Ingen af mine forældre havde noget med musik at gøre, og jeg voksede således op i et hjem uden klaver i de første mange leveår. Imidlertid så jeg ofte musicals, når de blev sendt på tysk tv.

Da jeg var 10 år gammel, spurgte nogle naboer mine forældre, om ikke jeg skulle gå til sang, når jeg nu gik og sang dagen lang, og jeg svarede glad ”ja”. Sådan startede jeg på ugentlige solosangtimer hos en operasangerinde i Odense. Året efter begyndte jeg at gå til klaverundervisning, og begyndelsen til min karriere blev lagt.

Min ungdom

Allerede som 13-årig fik jeg mulighed for at gå til min første audition, og det førte til medvirken i ”Sommer i Tyrol” på Odense Teater. Sæsonen efter fik min sin første lille solorolle samme sted som mælkepigen i ”Oliver”.
En naturlig følge heraf blev, at jeg valgte at tage en musik-sproglig studentereksamen ved Odense Kathedralskole. Her fik jeg topkarakteren 13 i solosang ved den afsluttende musikeksamen.

I 1984 blev jeg optaget på Det Fynske Musikkonservatorium og 6 år senere afsluttende jeg igen med topkarakterer en MusikPædagogisk Diplomeksamen (hovedfag: sang og sangpædagogik, bifag: korledelse). Nogle af mine pædagogiske anvisninger blev positivt bemærket ved den afsluttende eksamen af sangprofessor Peer Birch, som spurgte, om han måtte have lov til at benytte dem i sin undervisning.

Allerede under min studietid blev jeg optaget i både Danmarks Radios Koncertkor og Den Jyske Operas Kor, og medvirkede samtidig i musikforestillingerne ”Marie Grubbe” og ”Game” på Odense Teater. Den amerikanske sangprofessor Oren Brown bemærkede under en masterclass mit talent for musik-dramatik og opfordrede mig til at gå mine egne veje og synge de sange, mit hjerte banker for.

Min musicalkarriere

I 1991 medvirkede jeg i Odense Teaters opsætning af ”Les Misérables”, og her så jeg ”musicallyset”. Jeg besluttede mig for at videreuddanne mig indenfor musicalgenren. Efter en head-hunting af Morten Grunwald til Østre Gasværk Teaters opsætning af samme musical samt understudy på to hovedroller samtidigt (!) tog jeg til New York for at studere hos Mrs. Elizabeth Howell, Barbra Streisands sanglærer. Efter nogle ugers intensiv sangtræning tog jeg hjem igen og koncentrede mig herefter fuldt ud om at kunne beherske Broadwayteknikken. Det blev startskuddet til meget mere musical.

Det må have været meningen, at jeg skulle beskæftige mig med musical: jeg gik nemlig til audition på Adam og James Prices musical ”Tordenskiold”, men fik beskeden, at jeg desværre blev nr. 4 på listen, og at man kun skulle bruge 3 piger.

Kort tid efter bliver jeg dog kontaktet og tilbudt en plads, da én af de andre piger er blevet gravid. Under prøveforløbet får jeg understudy-funktion for en kvindelig hovedrolle, senere forlader denne forestillingen og jeg spiller derefter rollen bl.a. sammen med Stig Rossen og efterfølgende på turné i Norge med den norske musicalstjerne Øystein Wiik

Under denne turné bliver jeg opdaget af Hanne Wilhelm Hansen, som straks tilbyder at repræsentere mig i sit bookingbureau. Dette fører bl. a. til medvirken som eneste kvindelige danske solist ved sommerkoncerter på Ledreborg Slot med Danmarks Radios Underholdningsorkester med uddrag fra ”West Side Story” og ”Mød mig på Cassiopeia”.
Optagelserne herfra kan jævnligt høres i radioen. Under disse koncerter blev jeg gode venner med musicalstjernerne Harolyn Blackwell (Broadway/New York) og Ria Jones (West End/London).

Kort tid efter bliver jeg kontaktet af teaterdirektør Jan Hertz. Han tilbyder mig rollen som Søster Berthe i ”Sound of Music” på Amagerscenen, og samtidig bliver jeg også understudy på hovedrollen som Maria. Denne rolle kommer jeg til at spille adskillige gange sammen med Dario Campeotto.

Og så er der bud fra Gladsaxe Teater, som skal sætte en helt ny musical op med musik af Sebastian. Musicalen hedder ”Hans Christian Andersen”, og jeg medvirker i starten i ensemblet og som understudy på den kvindelige hovedrolle, som HCA´s ulykkelige kærlighed: den svenske operasangerinde Jenny Lind (også kendt som Den Svenske Nattergal).

Kort tid efter premieren overtager jeg hovedrollen, og jeg kan derfor høres i partiet på soundtracket fra forestillingen. Her forener jeg sangligt min klassiske sangteknik med Broadwayteknikken. I min lejlighed i København arbejdede jeg således tæt sammen med Sebastian for at udvikle de koloraturer og fraseringer, som kan høres på indspilningen af ”Nattergalens Arie”.

I den efterfølgende sæson er jeg understudy på hovedrollen som Roxanne i musicalen ”Cyrano” igen på Gladsaxe Teater. Imidlertid når jeg ikke at spille denne rolle, førend jeg med blot 48 timers varsel springer ind på scenen på Århus Teater i rollen som Irene i ”Crazy For You” og redder forestillingen. Denne rolle spiller jeg bagefter på Det Ny Teater.

Under min musicalkarriere har jeg nået at skrive to bøger om Broadwayteknikken og mine erfaringer fra et liv som professionel medvirkende i musicals:

Syng Musical” (bog + CD) og ”Syng Mere Musical” (bog), der begge er udgivet på musikforlaget Edition Wilhelm Hansen.

Underholdning og undervisning

Fra år 2002 tager karrieren en ny drejning. Jeg begynder som free-lance sangerinde og som underviser i Broadwayteknik.
Karrieren som sangerinde tager mig i første omgang til mange kirker. I forbindelse med udgivelsen af den ny salmebog, udvikler jeg et koncept, hvor jeg forener de gamle salmer med de nye rytmiske. Dette fører hurtigt til nye og spændende kirkekoncert-koncepter, og jeg synger derfor i mange kirker over hele landet.

Efter primært at have sunget roller får jeg nu muligheden for at synge nogle af de musicalsange, jeg selv holder allermest af. Og det gør jeg bl.a. ved koncerter- og underholdningsarrangementer – både offentlige, for firmaer og for private.
Jeg er i en periode fastansat sanglærer ved Det Danske Musicalakademi, afholder årligt master-classes i Broadwayteknik og har i mange år været censor ved den afsluttende optagelsesprøve i sang.

Derudover har jeg afholdt kurser for bl.a. Dansk Skuespillerforbund, Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, Det Fynske Musikkonservatorium og Dansk Musiker Forbund.

Man kan også finde mig bag scenen, nemlig som sanginstruktør på bl.a.: ”Mød Mig på Cassiopeia” og ”Annie” (Amagerscenen) ”Into the Woods”, ”Assassins”, ”Personals”, ”To Herrer fra Verona”, ”Urinetown” (alle på Gladsaxe Teater/Væksthuset) ”Pippin” (Taastrup Teater) og ”Sweeney Todd” (Odense Teater).

Jeg har iøvrigt været formand for Musicaludvalget i Dansk Skuespillerforbund siden 2002. Her arbejder jeg sammen med dygtige kollegaer om at skabe bedre arbejdsbetingelser for musicalperformere i Danmark.

Jeg er jævnligt i New York og London. Her modtager jeg undervisning af de førende lærere for hele tiden at blive endnu bedre og følger tendensen indenfor musicalbranchen.